Datamarked kundeservice
 

FAQ - Vanligt förekommande frågor

 

1. Vårt graderingssystem

Grading-system (Grade A, B, C & N)

Vad betyder vårt grading-system?

Vårt betygssystem är utformat för att ge dig en tydlig förståelse för kvaliteten och skicket på de produkter du köper av oss. Detta system säkerställer att du kan fatta välgrundade beslut baserat på en standardiserad bedömning av produktens tillstånd. Här är en kort översikt över vad varje betyg representerar:   

 
  • Grade A: Detta är den högsta kvalitet som erbjuds. Produkter i denna kategori är vanligtvis i nästan nyskick eller har mycket minimala tecken på användning. De fungerar som nya och har inga väsentliga kosmetiska defekter.
  • Grade B: Produkter klassade som Grade B är i gott skick, men kan ha några synliga tecken på användning eller mindre kosmetiska defekter. Dessa påverkar dock inte produktens funktionalitet.
  • Grade C: Denna kategori är för produkter som har uppenbara tecken på användning eller kosmetiska defekter. Även om de är fullt funktionella bär de märken av tidigare användning.
  • Grade N: Produkter med Grade N kan ha funktionsdefekter eller behöva repareras. De säljs i befintligt skick och köparen bör vara medveten om att ytterligare investeringar kan krävas.

För mer detaljerade beskrivningar och exempel på vårt gradingssystem, se vår Gradingbeskrivning. Här kan du hitta utförlig information om hur vi klassificerar våra produkter och vad du kan förvänta dig när du köper begagnad elektronik från oss.

 

2. Orderhantering

Vad är statusen för min beställning?

Vill du få en status för din beställning, du kan kontakta vår kundservice. Vi svarar på e-postmeddelanden inom 24 timmar. Om du kontaktar oss under hektiska tider kan du uppleva mindre kö i telefonen, men vi erbjuder dig att ringa dig om du lämnar din telefon. inga. och ev frågor i ett mejl till oss.

Vart ska min beställning ta vägen?

När du har slutfört beställningen får du en bekräftelse via e-post. Om du inte kan hitta bekräftelsen rekommenderar vi att du kontrollerar din spam-mapp. Om bekräftelsen fortfarande saknas bör du kontakta vår kundtjänst för att säkerställa att din beställning har registrerats korrekt.

Om du har fått ett e-postmeddelande om att din beställning har skickats kan du förvänta dig leverans nästa arbetsdag. Lokala förseningar kan dock uppstå, så vänta minst två dagar innan du kontaktar oss.

Om du fortfarande inte har fått din beställning efter denna period, var god kontakta vår kundtjänst för mer information om din beställningsstatus.

Var och när kan jag hämta min vara?

Detta kan göras inom våra öppettider. (måndag - torsdag 12:00 - 16:00 och fredag ​​12:00 - 15:00)

Alternativt kan du hämta din beställning måndag till torsdag i vår paketbox 08:00 - 16:00 och 08:00 - 15:00 på fredagar, du får en kod via post som ger tillgång till vårt skåp . Du hittar skåpet genom att gå genom vår kundingång till vänster.

Kan jag köpa direkt på adressen?

Vi rekommenderar att du gör en beställning via vår onlinebutik innan du besöker vårt lager i Nørresundby. Av säkerhetsskäl accepteras inte betalning med Dankort eller liknande på lagret. Onlinebeställning säkerställer korrekt inmatning av faktura- och leveransinformation. Betalning med kort sker genom ett säkert betalningsfönster på vår hemsida.

När du beställer online reserveras det nödvändiga beloppet på ditt konto och vi förbereder din beställning för hämtning. Du kommer att ges möjlighet att godkänna beställningen innan slutlig beställningshantering. Fakturan skickas till din e-post, och det avtalade beloppet dras.

Om du inte kan göra din beställning online är vår kundtjänst redo att hjälpa till med alternativa lösningar.

 

3. Levering

Hur lång är leveranstiden?

Om du beställer en produkt från oss tidigare 14.00 på en arbetsdag kommer du i allmänhet att få din produkt nästa 1-3 arbetsdagar. För beställningar gjorda på helger eller helgdagar kommer behandlingen inte att ske förrän följande arbetsdag, vilket kan påverka leveranstiden.

Kan du få gratis frakt?

Ja, det kan du. För att få fri frakt behöver du beställa för mer än 2 500 kr (inkl. moms). Denna fördel gör det ännu mer attraktivt att göra större inköp från oss.

Vi skickar även utomlands

Det är möjligt att beställa och få din produkt levererad utomlands. Befinner du dig i länder utanför EU, som t.ex Norge, Grönland eller Färöarna, moms dras automatiskt av. Observera att leveranstiderna kan variera beroende på destination och lokala tullbestämmelser. Vi arbetar nära våra logistikpartners för att säkerställa bästa möjliga leveransupplevelse.

Spårning av din beställning

När din beställning har skickats får du ett e-postmeddelande med ett spårningsnummer så att du kan följa ditt pakets resa. Detta ger dig full insyn och säkerhet om att din beställning är på väg.

Problem med leverans?

Om du upplever förseningar eller andra problem med leveransen av din beställning är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice. Vi är redo att hjälpa dig att lösa eventuella utmaningar så snart som möjligt.

 

4. Betalning

Betalkort

På vår webbplats accepteras Visa, Mastercard och Maestro för enkel och säker betalning online.

Banköverföring

Om du föredrar att betala med banköverföring, vänligen beställ dina varor och överför sedan det nödvändiga beloppet till följande konto:

  • Bank: NYKREDIT BANK
  • Reg. nr.: 8117
  • Kontonummer: 2898076
  • IBAN-kontonr: DK0581170002898076 (nödvändigt för överföringar från utlandet)
  • BIC-kod: NYKBDKK (nödvändigt för överföringar från utlandet)

Det kan ta 1–2 arbetsdagar att registrera din betalning. Kom ihåg att ange namnet från orderbekräftelsen på överföringen.

MobilePay

För snabb och enkel betalning accepterar vi även MobilePay. Välj MobilePay som betalningsmetod i kassan och följ instruktionerna för att slutföra din betalning.

E-faktura - Offentlig kund (kom ihåg EAN-nr.)

När du har klickat på "Gå till kassan" måste du ange ditt EAN-nummer under faktureringsadress. När du betalar, välj "Elektronisk fakturering", varefter vi säkerställer snabb leverans av din beställning.

Kontanter

För kontantförsäljning måste varan hämtas personligen och det exakta beloppet måste tas med. Vi förvarar inte kontanter i företaget av försäkringsskäl.

Klarna

Kreditbetalning erbjuds via Klarna. Klarna låter dig handla utan betalkort och erbjuder delbetalning, så att du kan kombinera köp från olika webbutiker på en faktura.

ViaBill

Dela upp din betalning med ViaBill. Läs mer om villkor och alternativ på ViaBills webbplats.

Leasing (Endast med giltigt CVR-nr.)

Vi erbjuder leasing av begagnad IT-utrustning för företag.

När kommer min beställning att dras?

Enligt dansk lagstiftning drar Datamarked.dk din betalning för varan samma dag som varan skickas från vårt lager.

 

5. Klagomål

Vad kan du förvänta dig?

På varor köpta från Datamarked.dk tillhandahålls en 2-års garanti och 2-års reklamationsrätt enligt köplagen, om inte annat anges under enskild produkt, eller det gäller batterier, som anses vara förbrukningsvaror och därför kan ha en begränsad garanti.

För varor med begränsad hållbarhet begränsas rätten att annonsera av produktens specifika hållbarhetstid.

Eventuella fel eller brister i leveranser från Datamarked.dk måste göras gällande inom rimlig tid efter att felet har upptäckts. Det är viktigt att du som kund undersöker din vara så snart du får den för att säkerställa att den är fri från fel och defekter.

Det är din skyldighet att ange och visa vad felet eller bristen består av. Om du upptäcker ett fel är det viktigt att du kontaktar Datamarked.dk så snart som möjligt för att rapportera felet. Detta kan göras via e-post, telefon eller personligen. Kom ihåg att ha ditt ordernummer och eventuellt bilder på felet redo när du kontaktar oss, eftersom det kan påskynda processen.

Om du har ytterligare frågor om reklamationer, garanti eller annat är du alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst på telefon: 08 12410666 . Vår kundtjänst är redo att hjälpa dig med alla frågor du kan ha och att guida dig genom klagomålsprocessen.

Vi strävar efter att hantera alla klagomål snabbt och effektivt för att säkerställa att du som kund blir nöjd. Det är viktigt för oss att du känner dig bekväm med ditt köp och den service vi erbjuder.

 

6. Tekniska frågor (dator)

Min dator startar inte, vad är felet?

Om din dator inte startar och det inte finns någon indikation på ström (dvs. inga lysdioder lyser), kan det vara problem med batteriet eller strömförsörjningen. Försök först att ta bort batteriet och ansluta strömförsörjningen direkt för att se om datorn kan starta. Om detta inte löser problemet kan det vara en felaktig strömförsörjning. I det här fallet rekommenderar vi att du kontaktar en tekniker eller vår support för ytterligare hjälp.

Vad är felet om skärmen på din bärbara dator flimrar?

Flimrande skärm på en bärbar dator kan orsakas av flera faktorer, inklusive batteritillstånd, lösa anslutningar, grafikkort eller bildskärmsfel. Börja med att ta bort batteriet och strömförsörja datorn direkt från strömkällan för att utesluta ett batteriproblem. Testa sedan om det finns en stabil bild på skärmen när du ansluter den till en tv eller annan PC-bildskärm. Om problemet kvarstår kan det tyda på en lös anslutning eller skärmfel och datorn bör returneras för reparation.

Hur överför jag filer till Chromebook?

För att överföra filer till en Chromebook kan du följa Googles officiella guide. Se Hur man överför filer på en Chromebook för steg för steg -steg -steg instruktioner.

Vad kräver Windows 11?

Alla återvunna datorer stöder inte Windows 11-uppdateringen på grund av Microsofts hårdare hårdvarukrav. För att se om din enhet uppfyller dessa krav, läs mer på Systemkrav för Windows 11. Vi har också en samling Windows 11-kompatibla datorer som du kan hitta här.

Om du har ytterligare tekniska frågor eller behöver hjälp med din dator är vår kundtjänst alltid redo att hjälpa dig. Du kan kontakta oss per telefon: 08 12410666.

 

7. Tekniska frågor (Apple)

Hur stänger jag av Apple ID och "Hitta min iPhone"?

Du hittar vår guide för att avaktivera Apple-ID och funktionen "Hitta min iPhone" här .

Hur ställer jag in min Apple iPhone eller iPad?

Du hittar våra videoguider för hur du ställer in din Apple-enhet på vår YouTube-kanal här . Om du behöver ytterligare hjälp hänvisar vi till Apples ursprungliga användarmanualer här.

Hur installerar jag om MacOS på min MacBook eller iMac?

För att installera om MacOS, tryck och håll ned en av följande tangentkombinationer direkt efter att du har slagit på din Mac tills du ser en Apple-logotyp och ett statusfält:

  • Kommando (cmd) + R: Installerar om versionen av MacOS som senast installerades på din Mac.
  • Alt/Alternativ + Kommando (cmd) + R: Installerar den senaste tillgängliga versionen av MacOS.
  • Skift + Alt/Alternativ + Kommando (cmd) + R: Installerar den version av MacOS som din Mac levererades med från fabriken (eller den närmaste versionen).

Du kan hitta Apples engelska videoguide för ominstallation av MacOS på AppleSupports YouTube-kanal här och en lista över alla tangentkombinationer vid start här.

Vilket år kommer de olika iPhones och iPads från? Och vilken version av iOS kan de uppdateras till?

Du hittar vår lista över iPhone-årgångar och iOS-kompatibilitet här.

Vilken version av MacOS kan de olika iMac- och MacBook-datorerna uppdateras till?

Du hittar vår lista över MacOS-kompatibilitet här.

Varför fungerar inte @, Æ, Ø och Å på min Mac?

Den vanligaste anledningen till att specialtecken som Æ, Ø, Å inte fungerar på Mac är att flera tangentbordslayouter har valts. För att säkerställa att den danska tangentbordslayouten fungerar korrekt rekommenderar vi att du endast använder den 'danska' layouten. När du ställer in en ny enhet eller när du uppdaterar MacOS-version läggs ABC-layout ofta till automatiskt av MacOS. Om du inte kommer ihåg att ta bort detta kan det ställa till utmaningar i förhållande till ange specialtecken.

Använd CMD + Mellanslag för att öppna Spotlight-sökning och skriv "tangentbord". Navigera sedan till fliken 'Indataenheter' och markera och ta bort 'ABC' från listan genom att klicka på minustecknet (-).

Du kan se mer i Apples officiella guide här, samt vår videoguide och en mer detaljerad recension av detta via vårt blogginlägg här.

Har du frågor eller behöver råd och vägledning?
Vi kommer tillbaka till dig så snart som möjligt.